Waarom je geen kleur bent en hoe je je andere kleuren kan inzetten

Je spreekt wel eens mensen en die zeggen dan bv “ik ben een rood persoon” of “wij zijn op zoek naar een groene manager binnen ons MT om ons profiel te complimenteren. In dit artikelen leggen we je uit waarom je geen kleur bent en wat je dan wel met de kleuren kan.

De 4 kleuren en hun herkomst

Sinds een paar jaar zijn de kleurenprofielen van Disc, insights en Lumina gemeengoed binnen bedrijven. Ze worden regelmatig binnen teams en voor assessments e.d. gebruikt. De overeenkomst is dat alle modellen op basis van onderzoek van de Big 5 zijn. Als je daar meer over wil weten kijk dan bv een hier. Er zijn uiteraard ook verschillen, maar daar gaan we hier niet verder op in. Wij werken in onze trainingen, workshops en coaching met Lumina die meer diepte en inzicht brengt. Daarover kun je hier meer lezen.

Alle profielen werken met 4 kleuren. Hieronder zie je het model met de kenmerken per kleur van Lumina.

Verschil tussen je kleur en wie je bent

Nu komen we bij de titel van dit artikel. Veel mensen identificeren zich met de dominante kleur uit hun profiel en zeggen (en geloven) ”Ik ben” gevolgd door hun dominate kleur. Voor sommigen is dit zelfs de reden of het excuus die ze geven voor ongewenst of minder handig gedrag.  De kleur is echter niet onderdeel van je identiteit, maar het zegt iets over het voorkeursgedrag. Dit is de kleur die past bij het gedrag die je het makkelijkst en snelst (dus het meeste) inzet in situaties. Wat je dus eigenlijk zou moeten zeggen is “…. Is mijn voorkeursgedrag.

Je vraagt je nu misschien af waarom dat zo’n verschil is en wat het uitmaakt. Laten we dat eens bekijken aan de hand van een voorbeeld. Stel je voor dat je een belangrijke presentatie geeft en na afloop krijg je als feedback “Je bent een slechte presentator”. Dit is een oordeel over jou als persoon. De feedback “Je presentatie was slecht” zegt iets over het gedrag en in dit geval je presentatie. Wat is nu het essentiele verschil tussen de 2?

Het eerste gaat over jou als persoon en wat je bent (of in ieder geval wat de ander over jou vindt). Je identiteit. Het suggereert dat je niet kan presenteren in het algemeen. Het is dus veel meer dan een oordeel over deze presentatie. De tweede gaat over wat je hebt gedaan in dit geval. Het is dus situationeel. Dit maakt een wereld van verschil.

Mensen gebruiken soms ook dit soort oordelen als excuus om niet te veranderen of dingen te doen zoals ze ze doen. Ze zeggen dan bv “zo ben ik nou eenmaal” of “ik ben gewoon …”. Dat is natuurlijk niet waar. Je kan je gedrag best veranderen (al dan niet met hulp). Alleen je moet het wel willen en durven.

Het optimaal gebruiken van je kleuren

Je bent dus niet één kleur, maar hebt je eigen kleuren pallet. Iedereen heeft een voorkeurskleur (of 2 die dicht bij elkaar liggen) en kleuren die minder ontwikkeld zijn.  Ook die andere kleuren zet je nu al wel in, maar veel minder. Des te kleiner de kleur des te minder je het gedrag inzet. Ter illustratie zie je een voorbeeld van een Lumina profiel met naast de 4 kleuren ook de 8 aspecten. Deze persoon gebruikt geel en rood het meest. Blauw is de minste gebruikte kleur en dus het gedrag wat deze persoon het minste laat zien.

Een van de oefeningen die ik graag doe in een Lumina workhop is de groep naar 4 totaal verschillende muziekstukken laten luisteren. Daarbij luistert ieder iedere keer vanuit een andere kleur naar het stuk. Dus stuk 1 luistert persoon 1 met rood, stuk 2 met blauw, enz… Andere mensen luisteren in een andere kleurvolgorde zodat elk stuk door verschillende mensen vanuit verschillende kleuren wordt beluisterd. Daarna vertelt ieder welke associaties en gedachten hij of zij bij het stuk had vanuit elke kleur. Het is altijd een eye opener voor mensen wat de verschillen zijn afhankelijk vanuit welke kleur ze luisteren en ook wat de andere mensen bij hetzelfde muziekstuk horen.

De meest mooie conclusie die ze uit de oefening halen is dat de kleur waarmee ze luisteren bepaalt wat ze horen en dus ook wat ze missen en niet het muziekstuk.

Als we dit vertalen naar de dagelijkse praktijk zal je als je geen bewuste moeite doet dus een gesprek veelal beluisteren en voeren vanuit je voorkeurskleur(en). Dat heeft heel veel invloed op wat je hoort en hoe je handelt.

Door voor of in het gesprek voor jezelf te bepalen wat je doelen zijn in het gesprek  (zijn er vaak meer dan 1) en daar dan de diverse kleuren aan te koppelen en jezelf vanuit die kleur te laten luisteren zal het gesprek, je input en de uitkomst anders worden.

Ga hier maar eens mee aan de slag en ervaar maar wat het je gaat opleveren. Elk mens beschikt over de kwaliteiten binnen de 4 kleuren. Het is aan jou om ze ook in te gaan zetten en je als persoon nog verder te ontwikkelen.

Geniet van wat je gaat bereiken!

Mocht je meer over Lumina of over bovenstaande willen weten neem dan contact met je accountmanager of met mij op via a.dekok@businessimpact.nl. We vertellen je graag meer of sturen je een Lumina voorbeeldprofiel toe zodat je kan zien wat dit profiel allemaal brengt voor jou als persoon bovenop de kleuren.