Plezier in het werk vergroten met de Myers Briggs Type Indicator (MBTI)

Een groot deel van je tijd ben je aan het werk. Voor velen geldt dat je meer tijd met je collega’s doorbrengt dan met je familie. Dan moet dat werken dus wel verrekte leuk zijn, toch? Wij mensen zijn sociale dieren en hechten aan het contact met anderen. In Corona-tijd blijkt wel hoe lastig het is om elkaar alleen virtueel te ontmoeten. Maar anderzijds, soms zijn reacties van collega’s helemaal niet zoals we graag zouden zien. Of loopt de samenwerking in een team veel stroever dan we zouden wensen. Omdat vaak de (overigens hele natuurlijke) verschillen in werk- en communicatiestijlen moeilijk te doorzien zijn, zou ik iedere manager willen aanraden om met het team een keer een MBTI teamworkshop te doen. Het leert je inzien waar die persoonlijkheidsverschillen liggen en hoe je ze in de praktijk kan herkennen. En de belangrijkste is vervolgens: hoe stemmen we dat nu zo op elkaar af dat die verschillen een kracht in het team worden in plaats van een bron van ergernis en irritatie?

Wat heeft je voorkeur?

Herken je het volgende? Sommige collega’s kunnen zo recht door zee uit de hoek komen dat het bijna bot gedrag lijkt…of juist… weer andere collega’s die altijd om de hete brij heen draaien. Laat ze nou gewoon eens eerlijk zeggen wat ze ervan vinden!

In dit artikel gaat het er in de kern om hoe je beslissingen neemt en tot een oordeel komt. We hebben te maken met de voorkeuren voor Thinking versus Feeling.

Personen met een Thinking voorkeur bekijken de wereld vanuit de rationele kant. Als meningen inhoudelijk consistent zijn en logisch in elkaar zitten, worden ze voor waar aangenomen. Mensen met de natuurlijke voorkeur aan de Thinking zijde vinden het daarom vaak moeilijk tegenstrijdige verklaringen te aanvaarden die niet te rijmen zijn met de wetten van de logica.

En aan de andere zijde, je voelt hem al aankomen (of zegt dit nu vooral iets over mezelf?): collega’s met een Feeling voorkeur beslissen liever op gevoelens en waarden. Voor mensen op deze pool is de werkelijkheid sociaal van aard. Zij zijn eerder begaan met de manier waarop de situatie door de teamleden gezien, begrepen, gewaardeerd en gebruikt wordt, dan met een objectieve “waarheid”. Ook nu weer wil ik je vooraf waarschuwen want in praktijk gebruik je beide stijlen, zowel Thinking als Feeling. Niemand is een ijskoude robot zonder gevoelens die alleen naar de ratio kijkt. En niemand is een emotionele huilebalk die niet na kan nadenken. Je hebt beide in huis en je natuurlijke voorkeur ligt ergens aan één zijde.

In de praktijk:

Beantwoord voor jezelf de volgende drie vragen maar eens:

  • Wanneer heb je iemand slecht nieuws moeten vertellen en hoe heb je dat aangepakt?
  • Stel: jullie team heeft op basis van de goede prestaties van de directie een beloning gekregen. Jullie mogen naar een interessante lezing van een expert op jullie vakgebied, gevolgd door een afsluitende borrel, met hapjes en entertainment. Na een paar dagen blijkt dat die uitnodiging slechts voor twee personen geldt, niet voor àlle teamleden. Hoe kom je tot de keuze welke twee collega’s worden afgevaardigd?
  • Wat is een voorbeeld van feedback waar je moeilijk mee om kunt gaan?

Het Thinking perspectief

De persoon met de Thinking voorkeur geeft het nieuws recht op het doel af. Er ligt immers een logica onder het besluit. Dus communiceer je klip en klaar de afwegingen en het besluit. Prima toch? Jazeker, zolang je oog houdt voor de impact die dit op je gesprekspartner heeft. Geef dus na je besluit even de ruimte en observeer de reactie goed!

Het teamuitje? Wel vervelend natuurlijk voor degene die niet mee mag maar we kijken wie het meest heeft bijgedragen aan de teamresultaten. Die gaat naar het seminar! Check in het team of iedereen er zo naar kijkt! Hebben we iedereen nog “aan boord”?

Lastige feedback? Dat is het vooral als de ander eromheen loopt te draaien. Zeg nu maar wat je ervan vond want ik luister naar je argumenten… Realiseer je dat voor de ander het brengen van een minder prettige boodschap een obstakel kan zijn omdat zij inleven hoe zij zich zouden voelen in zo’n situatie.

Het Feeling perspectief

De persoon met de Feeling voorkeur schat eerst in hoe de ander het nieuws zal ontvangen en verbouwt de boodschap zodanig dat de ander zich er niet door gekwetst voelt. We dienen per slot van rekening nog lang met elkaar door één deur te kunnen… Nou, dat is een heel nobel streven natuurlijk alleen kon het wel eens zijn dat door jouw voorzichtigheid het belang van je boodschap wat minder goed is doorgekomen. Zachte heelmeesters… weet je nog?

Het teamuitje? Verschrikkelijk, wat een onrecht! Laten we maar lootjes trekken, dat is nog het eerlijkst want dan maakt iedereen evenveel kans. En als iemand er echt geen vrede mee heeft dan lever ik mijn plaats wel in, in ruil voor de harmonie. Mooi dat jij zo betrokken bent. Doe echter niet de aanname dat iedereen hier enorm mee in zijn/haar maag zit. Luister eerst naar de oplossingen waar andere teamleden mee komen.

Lastige feedback? Feedback is vrijwel altijd lastig omdat het persoonlijk wordt aangetrokken. Check nou eerst eens wat de intentie van de ander is geweest dan zal je zien dat het meestal meer om de inhoud gaat dan dat men iets over jou als persoon wil zeggen.

Enkele kenmerken

Thinking 

  • Analytisch georiënteerd bij het nemen van beslissingen
  • Logisch, redelijk, kritisch
  • Redelijk zijn = consequent zijn
  • De waarheid staat los van persoonlijkheid
  • Dear Thinkers, don’t worry over what Feelers think about your arguments. They are too busy worrying about what you are thinking of them

Feeling

  • Mens georiënteerd bij het nemen van beslissingen.
  • Empathie, harmonie, consensus
  • Eerlijkheid = iedereen beoordelen op basis van persoonlijkheid en situatie
  • Sometimes we keep our feelings to ourselves because we cannot find a language to describe them in.

Ja, ik wil graag meer weten over de Myers Briggs Type Indicator (MBTI)

Vul onderstaande formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met je op om de mogelijkheden door te spreken.