Thuiswerken; Wat als je baan daar eigenlijk niet bij past?

Heel veel mensen werken op dit moment vanuit huis. Voor een deel van die mensen gaat het werk redelijk “normaal” door. Ze waren vaak al gewend aan thuis werken en hun werk kan ook prima vanuit huis gedaan worden. Voor andere mensen is thuiswerken toch lastiger. Denk bv aan vertegenwoordigers die vooral klantbezoeken doen of medewerkers van bedrijven waar het niet mogelijk is thuis te werken doordat de faciliteiten er niet (voldoende) zijn of doordat de software of machines waar ze mee werken gewoon niet vanaf thuis te gebruiken zijn. In dit artikel geven we je een aantal tips zodat je thuis je tijd toch goed kan besteden. In ons artikel “effectief thuiswerken” geven we je daarnaast een aantal tips om thuis effectief te blijven.

1. Kijk over de crisis heen

Als je nu niet zoveel kan doen voor de korte termijn gebruik je tijd dan om te kijken naar de langere termijn. Er komt een moment dat het leven weer terug zal gaan naar normaal. Hoe wil je dan (weer) aan de slag. Hoe ga je het aanpakken? Wat heb je eigenlijk idealiter nodig? Wat mis je nu in je werk? Enzovoorts. Op basis van je antwoorden op die vragen kun je nu al voorbereidingen treffen om te zorgen dat je dat straks in orde hebt. Je kan hier bv denken aan zaken als “Welke klanten wil ik straks gaan benaderen” en je in deze klanten inlezen en goed voorbereiden. “Welke tools of presentatie mis ik eigenlijk in mijn werk”. Deze tools of presentatie kun je dan nu mooi bouwen.

2. Denk strategisch over je eigen functie, product of propositie na

De huidige periode is ook een mooi moment om eens van afstand naar je eigen functie, product, propositie, enzovoorts te kijken. Hoe wil je dit verder ontwikkelen? Wat zou je anders willen doen? Wanneer zou de waarde nog groter zijn? Zo zijn er nog heel veel vragen te bedenken en uit te werken. Werk ze uit en spar er over met je manager en/of collega’s. Zo kun je nu beslissingen nemen en ideeën uitwerken en vormgeven waar je normaal niet aan toe komt in de hectiek van de dag.

3. Ontwikkel jezelf

Er is tegenwoordig heel veel online te leren en te ontdekken. Gebruik deze tijd om in jezelf te investeren en jezelf nog beter te maken. Op basis van de bovenstaande tips heb je mogelijk al een richting voor jezelf waarin je wil ontwikkelen. Zo niet bepaal dat dan eerst voordat je online van alles gaat doen en lezen/volgen. Bepaal dus je ontwikkelingsdoel en vind dan de content die daarbij past. Begin daarbij eerst intern met zoeken. Mogelijk heeft je bedrijf gewoon content of resources beschikbaar die je kan gebruiken. Mocht dat er niet zijn ga dan in overleg met HR of je manager over de mogelijkheden om budget of toegang tot content krijgen die bij je past. Daarbij helpt het gericht kunnen vragen naar wat je wil en je doelen zijn uiteraard sterk en vergroot het je kans op echte ontwikkeling.

4. Wat kan ik op alternatieve wijze doen

Het feit dat je iets nu niet kan doen betekent niet dat het helemaal niet kan. Mogelijk kun je (een deel van) je werk wel op een alternatieve wijze doen. Klantgesprekken, vergaderingen of presentaties zou je bv via Facetime, Skype, Webex, Zoom of op een ander platform kunnen doen. Fysieke aanwezigheid is waarschijnlijk niet echt vereist. Door ipv een telefoongesprek een van deze apps te gebruiken voeg je beeld toe. Daarmee weet je zeker dat iedereen de focus en aandacht er bij kan houden en via sommige van deze platforms kun je ook presentaties, documenten of je desktop met elkaar delen.

Mocht je bv een CAD programma moeten gebruiken dan zijn er mogelijk ook remote oplossingen om het softwarepakket thuis te kunnen gebruiken. Een ander alternatief zou zelfs kunnen zijn om je zakelijke PC tijdelijk mee naar huis te nemen. Brainstorm eens met collega’s over hoe je je werk toch thuis zou kunnen doen en werk dat uit. Er is meer mogelijk dan je nu misschien bedenkt.

5. Wat kan ik wel doen?

Als het toch lastig is je werk thuis te doen of je dag te vullen vraag jezelf (en/of je manager/HR) af wat je thuis wel kan doen en wat het bedrijf ook verder helpt. Er zijn vast wel dingen te doen die je wel kan doen en die ook waardevol zijn voor het bedrijf. Bespreek dit intern en zorg zo voor een zinnige invulling.

Als er echt niets is om te doen overweeg dan wat je wel kan doen om de maatschappij of klanten te ondersteunen en bespreek dit intern. Vanuit BIT voeren wij op dit moment bv via facetime coachingsgesprekken met mensen die hier behoefte aan hebben. Dit zijn waardevolle gesprekken die mensen helpen en ons ook positief motiveren.

Heel veel succes met deze tips. Als je andere tips of concrete dingen hebt die we aan dit artikel kunnen toevoegen mail ons dan op a.dekok@businessimpact.nl. Dan houden we dit artikel up to date.