Ontroerende brief van een oud-deelnemer
“Al heb ik geen idee of je mij je nog herinnert na alle mensen die je hebt ontmoet de afgelopen jaren. Andersom is de indruk die je hebt gemaakt onuitwisbaar.”
Zo begint de brief die onze Partner en Trainer Tjeerd den Boer na 13 jaar ontving van een deelnemer. Bij Business Impact Training zeggen we dat de kans groot is dat je buiten je werk ook iets hebt aan de training. Deze brief is het bewijs.
De oud-deelnemer volgde de managementtraining voor Apple Premium Resellers en had een leidinggevende functie. Hij had vooral moeite met het behalen van de nodige kpi’s. Bovendien, als hij buiten de deur aan het werk was, dansten in de winkel de muizen. Dat moest anders.
“Je gaf me een aantal belangrijke inzichten. Tot op de dag van vandaag refereer ik aan het blauwe boekje en de lessen die ik van je kreeg.”
Intrinsieke motivatie
Op de werkvloer van deze Apple Premium Reseller werden de regels overboord gegooid en ging hij doen waar hij goed in was: luisteren. Samen werden de doelen bepaald. Medewerkers gingen het belang van de groep inzien. Een andere dynamiek en motivatie ontstonden.
“Deze intrinsieke motivatie is leidend geworden voor de stijl waarmee ik in het leven sta. Tevens is de les dat het doel vastleggen belangrijk is, maar de weg ernaar toe belangrijker is, een mantra gebleken.”
De ‘why’ van zijn drive
Tijdens de trainingen bleek dat de deelnemer en zijn vrouw geen kinderen konden krijgen op de natuurlijke manier. Uiteindelijk werd hun geduld beloond. Helaas bleek hun zoon een vorm van autisme te hebben. Dit werd een gevecht met alles: “Vriendschappen, ouders, instanties en scholen, maar ook je eigen beeld van de toekomst en jezelf als mens en ouder.”
“Was ik niet getraind door jou, was onze zoon allang uit huis geplaatst. Mijn vrouw en ik zijn vastberaden om hem te laten groeien op een manier die bij hem past, zodat hij een betekenisvol leven kan leiden voor zichzelf. Dat is de ‘why’ in mijn drive. Ondertussen stellen we concrete doelen op om ons te wapenen tegen het geweld van de instanties, die de nodige zorg sowieso te duur vinden wat je ook vraagt. De gesprekstechnieken zijn bijna dagelijkse kost.”
Impact? For sure!
Je hoort wel eens dat je mensen kunt helpen in het leven, hún leven. Met onze trainingen raken we mensen boven het niveau van vaardigheden. We raken ze op overtuigingsniveau. Overtuigingen zijn niet zichtbaar, die zitten in je en krijg je mee. Wij kunnen deze overtuigingen ombouwen. Wij willen dat mensen hun leven leuker en fijner kunnen maken. Met onze trainingen sturen we daarom bewust op balans. Balans tussen resultaat en gevoel. Gevoel, omdat je attitude de basishouding is. Respectvol met mensen kunnen omgaan is de basis voor hard kunnen sturen op resultaten.
“Weet dat je lessen verder gaan dan HPO’s en hogere financiële beloningen. Impact? For sure!”
4. Geef je compliment als het actueel is
Geef het compliment meteen als het relevant is of gebeurt. Spaar ze niet op voor een ander moment. Bijkomend voordeel is dat een aantal “kleinere” complimenten verspreid over tijd meer effect hebben dan een grote.
5. Geef je compliment belangeloos
Geef het compliment omdat je het opmerkt en het compliment aan de ander wil geven. Gebruik een compliment niet als manier om iets gedaan te krijgen van de ander. Dat is manipuleren en de ander heeft dat meestal snel door. Het wordt een hol compliment. Daarnaast is het gevolg dat daarna elk compliment dat je geeft met argusogen bekeken zal worden.
6. Geef het spontaan
Geef complimenten spontaan. Dit gaat zowel over het moment als over de reden. Als je je compliment direct uit verhoogt het ook de oprechtheid en dus het effect op de ander. De andere vorm van spontaan is omdat jij het complimenteerbaar vindt en niet omdat een ander er om vraag.
7. Herkenbaarheid voor de ander
De waarde van het compliment wordt bepaald door de ontvanger. Zorg dus dat de ontvanger zich er ook iets bij kan voorstellen. Dat hij herkent wat er in het compliment gezegd wordt en dat het ook complimentwaardig is.
8. Maak het compliment proportioneel
Overdrijf of verklein een compliment niet. Dus zorg dat het “gewicht” van het compliment bij de inspanning of prestatie past. Een compliment als “jij bent een super collega” als iemand een kopje koffie voor je meeneemt of “het verslag ziet er wel oke uit” als iemand daar 14 dagen aan gewerkt heeft zullen juist averechts werken.
Als je de bovenstaande 8 tips toepast zul je zien dat het effect van je complimenten groter wordt. Mensen ervaren het als oprecht en worden er blij (of soms zelfs verlegen) van. Daarnaast ga je zelf één van de bijeffecten van complimenteren ervaren. Jij als gever voelt je er ook beter door. Hoe mooi is dat. Dat je met een compliment zowel een ander als jezelf beloont.
Stel jezelf daarom de komende tijd als doel minimaal 3 complimenten per dag te geven. Richt je dus vooral op gewenst gedrag en inspanning en complimenteer daarop. We zijn erg benieuwd welke ervaringen je daardoor bij jezelf en bij anderen gaat ervaren.
Wil je als manager echt impact hebben op het talent van je medewerkers?
We bieden een gratis masterclass aan waar we je helpen om met essentiële vaardigheden het verschil te gaan maken. Echt contact maken, complimenteren en het geven van en ontvangen van feedback en kritiek. Ervaar de details in jouw gedrag waarmee je werkelijk het verschil gaat maken.