Hoe stuur je medewerkers die thuiswerken optimaal aan?

Ondertussen werken veel mensen al weer lange tijd thuis. De komende maanden zal daar naar verwachting nog niet veel verandering in komen. En de verwachting is dat ook na de Corona crisis thuiswerken een grotere rol in veel functies zal blijven spelen.

Als medewerkers meer thuiswerken vereist dit ook veranderingen en aanpassing in de rol van de manager. In dit artikel kijken we naar het effect op mensen van thuiswerken, wat dit betekent voor jou als manager en geven we je ook 4 tips om je medewerkers optimaal te managen.

Wat is het effect van thuiswerken op medewerkers

Het (veelal) thuiswerken heeft de beleving en ervaring van veel medewerkers totaal veranderd. De spanning en stress die door het thuiswerken ontstaan zijn anders, maar niet te onderschatten. 3 belangrijke redenen daarvoor zijn:

  1. Mensen voelen zich “verplicht” bereikbaar te zijn

Sinds we thuiswerken is minder goed te zien of iemand echt werkt. Wat doen ze in die tijd thuis nu echt. Kunnen ze die verantwoordelijkheid wel echt aan en nemen ze die ook?

Veel mensen voelen zich een soort van “verplicht” om te laten zien dat zij er op de juiste manier mee om gaan. Dit betekent dat zij denken dat ze altijd bereikbaar moeten zijn en snel moeten reageren op mails en berichten. Daarmee wordt de geestelijke belasting van het werken hoger. Ook zien we regelmatig dat mensen niet voldoende pauzes nemen en voor zichzelf zorgen. Ze werken lange dagen en zitten heel veel achter hun computer. Ook de reistijd van voorheen wordt soms gebruikt als werktijd.

  1. Vervagende grenzen

Doordat men thuiswerkt zijn de grenzen tussen privé en werk totaal vervaagd. Waar voorheen de omgeving voor werk en privé verschillend waren zijn die nu hetzelfde. Je werkt in je huis en daar leef je ook. Als je opstaat van je werkplek ben je meteen in de woonkamer. Dat maakt dat mensen het vaak lastig vinden om echt van de ene naar de andere rol om te schakelen. Daarmee gaan de 2 rollen die voorheen echt apart worden door elkaar lopen. Nog even terug op de computer na het eten of op ’s avonds op de bank de laptop nog even op schoot. Dat maakt dat de geestelijke ontspanning en echt loskomen van het werk vaak minder goed gaat.

  1. Gebrek aan (informele) sociale contacten

Met het thuiswerken zijn de sociale contacten ook radicaal veranderd. Veel communicatie gaat via online sessies waar de informele communicatie veel minder of helemaal niet plaatsvindt. Ook het even bijpraten op de werkplek, bij het koffie apparaat of in de kantine zijn verdwenen. Hierdoor voelen we ons geïsoleerder en eenzamer. Zeker mensen die alleen wonen en dus geen aanspraak thuis hebben kunnen hier extra last van hebben.

De veranderende rol als manager

Bovenstaande redenen gaan ook op voor jou als thuiswerker uiteraard. In je rol als manager heb jij daarnaast nog de extra uitdaging dat je minder contact met je medewerkers hebt en ook minder zicht op wat ze doen. Voorheen liep je even bij ze langs of liepen ze naar jou toe met vragen. Dat is allemaal lastiger nu iedereen thuis zit.

Dus enerzijds heb je nu de uitdaging te zorgen dat je mensen productief blijven en anderzijds ben je als manager in ieder geval medeverantwoordelijk voor het welzijn en goed (blijven) functioneren van je mensen. In de praktijk zien we dat managers regelmatig vooral op de productiviteit en kwaliteit focussen. Dit doen ze door (nog meer) teams sessies en zoveel mogelijk controle proberen te houden. Dat heeft vaak een averechts effect op het welzijn en dus op de lange termijn en gezondheid van de medewerker.

Door als manager juist vanuit het welzijn te gaan acteren en op de juiste manier de productiviteit van mensen te ondersteunen help je je medewerkers optimaal presteren en gezond blijven.

Stel jezelf de vraag maar eens wat voor een manager jij nu voor je medewerkers bent en of je genoeg zicht hebt op hoe het met ze gaat en wat je nog meer en anders zou kunnen doen om je medewerkers te ondersteunen.

Wij hebben, omdat we hier vragen uit de markt over kregen van managers die merkten dat ze dingen anders moeten gaan doen, een online training ontwikkelt die hierop ingaat en managers helpt hun team remote aan te sturen. Verdere informatie daarover vind je hier.

Hieronder geven we je graag in ieder geval 4 tips om je team ook nu optimaal aan te sturen.

  • Plan regelmatige 1:1 gesprekken met je medewerkers

Om te zorgen dat je goed weet en begrijpt wat er speelt bij iedere medewerker is het belangrijk individueel met ieder contact te houden. De ene medewerker zal zelf pro-actiever zijn dan de ander in contact met je houden. Om te zorgen dat je met iedereen spreekt kun je het best periodiek 1:1 gesprekken met ieder plannen. Zet deze vast in de agenda en zorg ook dat je ze dan echt voert en niet afzegt. Bepaal samen met de medewerker de inhoud en aanpak van deze 1:1 gesprekken.

  • Neem echt de tijd voor je medewerker

Het belangrijkste doel voor jou in de 1:1 gesprekken met je medewerkers is een goed beeld krijgen van hoe het met ze gaat, hoe het geestelijk is, waar ze tegenaan lopen en ze waar mogelijk hierin ondersteunen. Neem dus echt en oprecht ruim de tijd om dit te bespreken. Luister goed naar wat ze vertellen en vraag ook door. Hoe gaat het met thuiswerken? Hoe werkt het met de kinderen erbij? Hoe voelen ze zich? Waar zijn ze blij mee? Zijn maar een paar voorbeelden van alle vragen die je kan stellen. Ben er voor je medewerker en wees een luisterend oor.

  • Motiveer en complimenteer

Door het thuiswerken krijgen we vaak minder feedback op het werk wat we doen. Het is soms ook gewoon minder zichtbaar. Zorg als manager dat je weet wat mensen doen en complimenteer hen ook met de resultaten en wat ze goed doen. Geef ze daarnaast op een motiverende manier feedback op verbeterpunten en blijf ze motiveren en stimuleren om positief te blijven denken.

  • Zorg dat je mensen hun “gezondheid” bewaken en managen

Zoals al eerder gezegd is niet iedereen goed in voor zichzelf zorgen als ze thuiswerken. Hard en veel werken is net zoiets als gaan hardlopen en maar door blijven gaan. Je gaat over je grenzen en geestelijk is dat niet goed. De kwaliteit van je werk en je productiviteit wordt minder. Challenge je mensen dus om pauzes te nemen, even naar buiten te gaan, even iets anders te doen en zichzelf dus een aantal keer per dag even los te maken van werk en computer. Dat levert hen geestelijke balans en beter werk op. Een win win dus.

Succes met het managen en ondersteunen van je team!

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig zijn geworden naar onze online Open Training Remote Managen kun je ook hieronder je gegevens sturen. Wij nemen dan contact met je op om het programma verder toe te lichten.