5 tips om je team te motiveren
Wat is het belangrijkste ingrediënt voor succes? Mensen! Als een team goed samenwerkt dan kan het team tot grote hoogte en grote prestaties komen. Motivatie is daarbij een essentieel onderdeel. Als manager heb je grote invloed op die motivatie. Met deze 5 tips zorg jij voor het optimaal motiveren van je teamleden.
1. Willen en kunnen
Bij motivatie gaat het om ‘willen’ en om ‘kunnen’ van je mensen. Willen ze het doen en kunnen ze het? Als een van beide niet in orde is zal de motivatie minder of mogelijk zelfs totaal afwezig zijn. Aan jou als manager dus de taak om te zorgen dat beide in orde zijn.
‘Willen’ heeft meestal te maken met het uit te voeren idee/plan of met de relatie met jou als manager. Als het idee niet helder is check dan wat er niet helder is en leg dat uit. Stel dus vragen en leg dan (voor de medewerker begrijpelijk) uit wat er verwacht wordt, wat de bedoeling is en/of waarom het gedaan moet worden.
Als er een probleem in de relatie is zal je dit als manager moeten oppakken en kijken hoe je de relatie kan verbeteren. Dit vraagt investering van beiden.
Als ‘kunnen’ het probleem is dan zal hulp of (bij)scholing helpen om te zorgen dat de medewerker zich zeker(der) voelt om het toch te gaan doen. Dit kan echter ook te maken hebben met de interne cultuur. Hoe ga jij en/of het bedrijf er mee om wanneer dingen niet goed gaan? Moedigen jullie dat aan (van fouten leer je immers) of wordt het afgestraft. Allemaal zaken die invloed hebben op de motivatie.
2. Feedback en complimenteren
Wij mensen zijn sociale wezens. Complimenten zijn altijd fijn om te krijgen en hetzelfde geldt voor goede opbouwende feedback. Besteedt dus echt tijd aan je mensen en het geven van feedback, complimenten en motivatie. Doel daarbij is dat ze steeds beter worden. Vertel ze dus vooral waar ze nog beter in kunnen worden en niet wat ze niet moeten doen. Focus op de groei.
Het aloude gezegde “complimenteren in de groep, corrigeren alleen” gaat hierbij nog steeds op. Door dit goed en consistent te doen bouw je ook een goede relatie met je werknemers op naast dat ze beter worden. Het ‘willen’ uit punt 1 zal daarmee alleen maar groter worden.
3. Welke drijfveren hebben je medewerkers?
In onze trainingen valt ons vaak op dat managers niet (precies) weten wat de drijfveren van hun medewerkers zijn. De drijfveren zijn de redenen waarom de medewerker elke dag opstaat en naar het werk komt. Wat wil hij er uit halen, wat vindt hij belangrijk, wat zijn de ambities van de medewerker? Allemaal erg waardevol voor jou als manager om te weten. Ook juist in het belang van je medewerkers. Als je ze weet kan je je medewerker namelijk helpen die drijfveren te gaan behalen en hem dingen laten doen die daarbij aansluiten. Neem dus in een volgend gesprek eens de tijd om hier dieper op in te gaan.
Welke stijl pas jij van nature toe?
4. Pas je managementstijl aan de medewerker aan i.p.v. andersom
Elke manager heeft een voorkeur voor een leiderschap– of managementstijl. Het gebeurt vaak dat die stijl bij elke medewerker wordt ingezet, terwijl verschillende medewerkers vaak baat hebben bij verschillende managementstijlen. Vraag jezelf dus eens af welke stijl jij van nature toepast en welke stijl je individuele medewerkers nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Borg vervolgens voor jezelf dat je de juiste bij de juiste persoon en in de juiste situatie toepast.
5. Gedraag je voorbeeldig
Hoe ben jij in je voorbeeldgedrag? Geef jij altijd het goede voorbeeld? Is je gedrag in lijn met de verwachtingen en het beleid die voor je medewerkers gelden? Als dat niet zo is hoe kun je dan verwachten dat zij het wel doen als jij je er niet aan houdt. Wat doet dit met de team motivatie van de medewerkers denk je? Wees je bewust van je voorbeeldrol en houd je daaraan.
Met bovenstaande tips werk je actief aan het motiveren van je team in een gezonde en prettige werksfeer met gemotiveerde medewerkers. Succes begint bij jou als manager!
Een volgende stap nemen in het motiveren van je team? Neem deel aan onze gratis masterclass of download de whitepaper.