Vergeten succesfactoren bij productlanceringen

Een nieuw product, een groot succes?

Je kent het ongetwijfeld: de afdeling R&D ontwikkelt een nieuw product, de afdeling marketing maakt er een wervelende campagne bij en je salesmensen gaan op pad om het product te verkopen. Na verloop van tijd blijkt de verkoop moeizaam te gaan, omdat nog niet iedereen binnen de organisatie weet hoe het product in de markt te zetten, laat staan wat het product exact doet of hoe gebruikersproblemen kunnen worden opgelost. Gevolg: een enorme investering qua tijd, geld en energie die te weinig oplevert.

Eerst investeren in samenwerking

Novartis, het wereldwijd bekende farmaceutisch concern, deed dat anders. Novartis staat aan de vooravond van de productlancering van een revolutionair nieuw medicijn. Dit nieuwe medicijn gaat op de markt worden gebracht door een multidisciplinair team van experts en productspecialisten. De belangen zijn groot, dus om zeker te zijn dat dit team het nieuwe product succesvol gaat lanceren, heeft Novartis ons gevraagd om hen te helpen te investeren in de samenwerking en communicatie binnen dit team. Wij konden niet anders dan ‘ja’ zeggen, omdat we in onze dagelijkse praktijk zo vaak zien dat investeren in de samenwerking vaak worden vergeten als cruciale succesfactor bij productlanceringen.

In veel bedrijven en winkels gaat het op zich wel goed. Je wordt op een goede manier geholpen en vertrekt weer met je product of dienst: primair was het een zakelijke transactie en die was oké. Toch word je zelden een loyale klant van het bedrijf op basis van zo’n transactie alleen, ook al heb je waar je voor kwam. Rationeel gezien ging alles prima, maar op het onderliggende, emotionele vlak is er niets gebeurd. Er was geen diepere klik tussen de klant en de verkoper. Vanuit een ondernemersperspectief gezien heb je dan een enorme kans gemist. Juist door de klant emotioneel te raken, gebeurt er iets en dat kan voor zowel een positieve- als een negatieve ervaring zorgen.

Topsportmentaliteit maakt ambities waar

Mensen die ons kennen, weten dat onze aanpak wordt gekenmerkt door de link met topsport. Het team van Novartis heeft dit ook aan den lijve ervaren, want behalve dat we de teamleden hebben meegenomen op een reis om elkaars talenten, sterktes en zwaktes te identificeren, hebben we in kaart gebracht waarop dit team onderling zou kunnen gaan botsen en hebben we daarop vooraf geanticipeerd.

Zeker in dit team, waarin een inhoudelijke expert de rol van voorzitter kreeg toebedeeld, was het van belang om elkaar op een positief-kritische manier te challengen en er met elkaar achter te komen dat een groepsbesluit altijd beter is dan de som van individuele beslissingen. Onze trainers Rob van Westing en Tjeerd den Boer – overigens allebei fanatieke teamsporters – hadden het plezier om de professionals van Novartis te laten zien hoe dit team de ambitie doelgericht kan waarmaken om wereldwijd nummer 1 te worden met dit nieuwe medicijn.

Synergie voor succes

De gevolgen van onze interventie voor Novartis? De teamleden zijn volledig met elkaar op één lijn, hebben een gezamenlijke focus en kunnen door de inzichten in hun team effectief en snel schakelen, zonder tijd- of energieverlies. Door de duidelijke rolverdeling staat iedereen in zijn/haar kracht en is een synergie ontstaan die er vooraf nog niet was. De randvoorwaarden voor succes zijn hiermee optimaal ingevuld. Je gaat nog veel van ze horen!