Nu toch verkoopgesprekken met klanten voeren

Door Corona is de manier van werken voor ons allemaal veranderd. Mensen werken veelal vanuit huis en zitten regelmatig in Teams meetings. Door het thuiswerken is het ook vaak niet zo dat mensen meer tijd hebben. Sterker nog ze zijn vaak lastiger bereikbaar door allerlei interne meetings.

Als verkoper is het ook lastig om je klantgesprekken nog als voorheen te doen. Bedrijven willen/mogen niet altijd mensen ontvangen, klanten zijn niet altijd in de gelegenheid om live met je af te spreken en ook zijn ze vaak lastiger aan de telefoon te krijgen. Daarom geven we je 4 snelle tips om toch commercieel het meeste uit deze tijd te halen en contact met je klant of prospect te houden.

Gebruik teams calls voor 1 op 1 klantgesprekken

Wellicht een open deur voor sommigen, maar gebruik Teams (of een andere applicatie) om je klantgesprek te voeren. Zorg er daarbij idealiter voor dat je met 2-en in de sessie bent. Op die manier is de interactie het hoogst en kun je over allerlei onderwerpen praten. Met meer dan twee mensen wordt het al snel weer een “standaard” teams calls zoals mensen er al veel hebben. Dat maakt het minder boeiend en leuk om te doen. Neem daarbij vooral de tijd om juist over het privé stuk te praten. Verder kan de structuur hetzelfde zijn als een normaal gesprek. Zie daarvoor nog even het artikel hier.

Organiseer virtuele demonstraties

Ook demonstraties van producten, diensten e.d. kun je vaak via teams doen. Dit kun je gericht aanbieden aan specifieke klanten. Je kan er ook voor kiezen een aantal geinteresseerde klanten samen in een sessie te brengen. Ook op social media zoals Linkedin en Facebook kun je dit soort virtuele demonstraties promoten en toelichten.

Mailen ipv bellen

Klanten zijn soms moeilijker bereikbaar nu door de vele interne virtuele sessies. I.p.v. hen te blijven bellen kun je hen ook per mail contacteren en voorstellen om een korte teams sessie te plannen om even bij te praten en te horen hoe het met hen gaat. Onze ervaring hiermee is dat klanten daarop vaak snel reageren. 

Spreek buiten af

Een andere manier om toch met klanten af te spreken om bij te praten is om ergens buiten af te spreken. Ga met je klant wandelen in een mooi natuurgebied of park. Je bent heerlijk buiten en kan veilig met elkaar communiceren. Dit is ook een mooie afwisseling en aanvulling op al die virtuele sessies thuis. Er zijn ook veel plekken waar je coffee-to-go kan halen of je kan zelf iets meenemen.

Naast deze tips kun je ook het artikel over wat je nog meer kan doen in deze tijd hier lezen. Mogelijk zitten daar ook nog bruikbare tips voor je tussen.