LinkedIn commercieel optimaal gebruiken: haal jij er het maximale al uit?

De tijd dat we via telemarketeers of met een KVK-uitdraai op vaste “beldagen” koude acquisitie als instrument inzetten om afspraken te maken met prospects lijkt al heel lang geleden. Iedereen met wie je zaken zou willen doen is tegenwoordig online te vinden. Op zakelijk gebied is LinkedIn het meest gebruikte sociale netwerk. Hierdoor ligt er via dit medium een enorme kans om naamsbekendheid te krijgen en interactie met en vertrouwen op te bouwen bij potentiële nieuwe klanten. Alleen.. hoe gericht zetten we dit in? En is onze eigen online aanwezigheid wel in lijn met hetgeen we als organisatie uit willen stralen? Na het lezen van dit artikel kun je bepalen of je voldoende uit LinkedIn haalt of dat je wellicht toch nog extra kansen kan creëren!

Know – like – trust

Hoe waarschijnlijk is volgende: iemand stelt zich voor als vakkundig schilder en jij vraagt meteen: “Mooi, wil je mijn huis eens komen doen?” Niet zo groot toch? Je wilt eerst weten met wie je hier te maken hebt, hoe iemand werkt, welke vergelijkbare opdrachten hij al heeft gedaan en hoe goed dat is bevallen door de opdrachtgever.

Zo werkt het online dus ook. Je kunt presenteren wat je allemaal te koop hebt en je eigen organisatie promoten maar daarmee ga je niet snel de jackpot binnenhalen.Naast je zichtbaarheid zal je daarom moeten werken aan de drie-traps-raket van Know-Like-Trust.

Know

Wil je nieuwe opdrachten via je online aanwezigheid krijgen dan zal je allereerst moeten zorgen dat de buitenwereld je leert kennen. En zoals we weten is er geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Als men via welke weg dan ook op jouw profielpagina gaat kijken zien ze dan ook werkelijk wat je graag zakelijk uit wil stralen?

Kijk maar eens naar je foto op LinkedIn met de bovenstaande vraag in gedachten. Is je foto echt een goede zakelijke foto waarop je gezicht idealiter ongeveer 70% van de foto bevat of sta je er bv op onder een palmboom in korte broek, met zonnebril op en een lekkere cocktail in je handen?

En kijk meteen ook even naar de achtergrond achter en naast je foto op LinkedIn, de zogenaamde header? Geeft die header een beeld of indruk van wat je zakelijk gezien doet of is het de standaard blauw/grijze achtergrond die je ziet als iemand geen header op LinkedIn heeft geselecteerd.

Mocht het nodig zijn maak die 2 foto’s dan in orde en zorg dat de bezoeker van je profiel bij de eerste online kennismaking de juiste indruk krijgt van jou als zakelijke en professionele partner.

Like


Vervolgens kun je de Like-factor gaan beïnvloeden door relevante bijdragen te delen. Als je per slot van rekening dè partij bent om zaken mee te doen deel dan voldoende van je expertise! Daarmee laat je je meerwaarde zien en vindt men het ook interessant om je te gaan volgen! Niemand verkoopt door hard te roepen dat je de allerbeste bent. Laat mensen ervaren dat je het beste te bieden hebt.

In eerste instantie deel je inhoud die aangeeft waarin jij gespecialiseerd bent om zo de aandacht op je te vestigen. Vervolgens ga je gerichter te werk met goede blogs, artikelen, e-books of zelfs webinars en demo’s. Durf te delen. Het levert veel op!

Dus de volgende vraag die je jezelf mag stellen….. Wanneer heb jij voor het laatst je kennis gedeeld? En hoe frequent zet je iets online? En wat is interessant om te delen? Maak er een planning voor zodat je regelmatig deelt!

Trust

Oké, dus nu hebben we een professionele pagina en we delen onze kennis geregeld. Dan is het nu tijd voor de derde stap: we willen het vertrouwen van onze potentiële klanten, trust!

Wat geeft nou meer vertrouwen dan wanneer anderen jou aanbevelen? Je zal interactie moeten creëren waarna je door likes, comments en shares van anderen wordt gezien als belangrijke speler op jouw vakgebied. Plaats geregeld interessant content en stel online vragen, roep reacties op.

Ook aanbevelingen van anderen helpen je om vertrouwen te krijgen. Wanneer is door een ander de laatste aanbeveling geplaatst? Pas geleden of al 5 jaar geleden? Wat is het effect van beide data op een potentiële klant? Een hele directe manier die heel goed werkt is om de personen in je netwerk met wie je al een goede band hebt opgebouwd te vragen om een aanbeveling op je profielpagina te schrijven. Nu zijn we meestal wat terughoudend in het vragen hierom. Toch doen anderen het graag voor je! Als jij een top-ervaring met iemand hebt gehad, een fantastische service hebt gekregen, dan vertel je dat toch ook graag door? Dus zorg ervoor dat je aanbevelingen krijgt. Dus bedenk wie uit jouw netwerk je zou kunnen vragen om zo’n aanbeveling te schrijven?

Wat geldt voor jou geldt overigens ook voor anderen. Door anderen aan te bevelen helpen je hen ook op LinkedIn en je wordt ook nog eens zichtbaar voor mensen die het profiel van die ander lezen. Dus wanneer heb jij voor het laatst een ander aanbevolen?

Nog enkele praktische tips

Naast de al genoemde tips en acties die je kan ondernemen hebben we nog een paar praktische tips voor je om je te helpen met je succes op LinkedIn.

  • Als je op je profielpagina naar beneden scrolt zie je onderstaande blauwe vak . Daarin zou je willen zien: zeer deskundig. Dat geeft anderen namelijk direct het beeld dat je ook graag wil oproepen. Je kunt dit beïnvloeden door actief aan de slag te gaan met je profiel. Zorg dat je minimaal vijf vaardigheden  (waar ben je goed in?) hebt geselecteerd en voeg ook Trainingen/ Cursussen/ Projecten toe aan je profiel.

  • Ga ook maar eens naar https://www.linkedin.com/sales/ssi. Je krijgt hier een overzicht hoe goed jouw social selling index is. Je wordt vergeleken met je collega’s, connecties en zelfs met je beroepsgroep. Ik beloof je dat als je actief wordt op LinkedIn je score snel verder zal gaan verbeteren. En een betere score betekent dat jouw berichten voorrang krijgen op anderen (dus ook op je concurrent) die weergegeven worden op de homepage van andere gebruikers.
  • Geef reacties op posts van anderen. Natuurlijk welgemeend en kwalitatief! Het algoritme ziet je activiteiten en ook daarmee stijgt je SSI weer.

Mocht je behoefte hebben aan nog meer tips en informatie over hoe je het meeste uit LinkedIn kan halen dan wijzen we je graag op ons LinkedIn E-learning programma waarmee we je stap voor stap helpen succesvol te worden op LinkedIn. Meer informatie daarover vind je op https://www.businessimpacttraining.nl/linkedin.