Wat kan er zoal mis zijn aan je baas of MT en hoe kan je dat veranderen

Het is vaak leuk om het over de fouten van een ander te hebben. Roddelen en terras praat kennen we allemaal. Afgeven op “de baas” is ook een bekend fenomeen wat medewerkers onderling nogal eens doen. Ook thuis kunnen we precies uitleggen wat de baas fout doet. In dit artikel gaan we hier eens dieper op in. We bespreken 5 fouten die de baas kan maken en ook hoe jij je baas hierin kan beïnvloeden om hem of haar beter te maken. Het is dus leuk om te lezen omdat je de inhoud zeker gaat herkennen en je jouw leidinggevende / Collega MT lid daarnaast ook slim kan beïnvloeden om verandering in gang te zetten.

1. Slecht of geen voorbeeldgedrag

Voorbeeldgedrag is essentieel voor een goede leider. Gebrek aan voorbeeldgedrag is dus fnuikend. Leiderschap is namelijk grotendeels voorbeeld gedrag,  Walk the talk. Een MT lid of manager vertegenwoordigd namelijk het MT/bedrijfsbeleid. Waarom zou je je er als medewerker wel aan houden als de manager het zelf niet doet? Als je bijvoorbeeld in de waarden als bedrijf aangeeft dat mensen het verschil maken… doet jouw leider dat dan wel? En hoe maakt hij of zij dan het verschil? En op een simpeler niveau. Houdt je manager zich aan werktijden. Gelden de regels die voor iedereen gelden ook voor hem of haar en zie je dat terug in diens gedrag.

2. Niet bezig zijn met mensen

Het niet bezig zijn met mensen is fout nummer twee. Mensen maken het verschil in elke omgeving en zijn binnen elk bedrijf daarom belangrijk. Een goede manager heeft aandacht voor alle mensen en vooral ook het bewuste vermogen om mensen te ontwikkelen.  Het vermogen om mensen uit te dagen, de ruimte te geven in hun eigen tempo te ontwikkelen, talent te zien en aan te moedigen en ook een veilige cultuur om te leren en te ontwikkelen zijn cruciaal. Als de manager daarmee niet bezig is en dat er niet binnen het bedrijf is zullen mensen zich onveilig en niet gehoord voelen wat veel impact heeft op de prestaties en dus ook het bedrijf.

3. Dingen bij het oude laten en niet innoveren

De comfort zone is veilig en vertrouwd. Maar als je daar altijd in blijft verandert er ook niet veel. Dat geldt ook voor beleid en ontwikkeling (ook van mensen) binnen het bedrijf. De derde fout die managers maken is trage (of zelfs geen) innovatie en verandering. Als je de top hebt bereikt verdien je alle lof, als je daar wil blijven dan moet je wel blijven doorontwikkelen. Als je de boot wil missen pas je je dan vooral niet snel aan en blijf het zelfde doen. Dat is ondertussen nu wel extra helder in 2020. Desondanks blijven managers nog regelmatig stug hetzelfde doen als ze aan de top zijn. Uiteindelijk blijkt er dan een ander wel te innoveren en veranderen en streeft deze manager de passieve manager voorbij. Of nog erger, hij neemt de baan van de passieve manager over.

4. Druk met de waan van de dag

Korte termijn operatie dirigeert het zichtbare beleid. Lange termijn gerichte bedrijven maken keuzes en zetten koers. Je kan niet alles goed doen.  Dus bakens zetten en die volgen is slimmer. Dat betekent ook nee zeggen en structuur aanbrengen. Dat is wat de slimme manager doet. Helaas zijn er ook managers (en medewerkers) die zich laten leiden door de waan van de dag. Ze worden gemanaged door hun agenda en wat daarin staat ipv dat zij hun agenda managen. Daardoor zijn ze druk maar niet effectief. En maken ze ook vaak lange dagen. Dit is ook voor de manager die dit niet goed gaat de reden waarom de andere punten uit deze top 5 ook meestal mis gaan.

5. Geen openheid, veiligheid en kwetsbaarheid

In veel bedrijven zie je enorme cultuur beloftes. Soms inclusief “leefregels”. Hartstikke mooi, maar als je cultuur terug brengt tot de kern is dat openheid; openstaan voor feedback, een veilige leeromgeving, en ook outside- in durven kijken naar jezelf, het MT en de onderneming en je kwetsbaarheid laten zien. Als de manager deze zaken niet promoot en ook echt uitdraagt zal de cultuur nooit meer worden dan een intentie. Het wordt nooit meer dan een belofte of kunstmatige omgeving. Helaas vinden managers het vaak nog eng om kwetsbaar en open te zijn. Juist daarmee laten ze zien dat ze ook maar mensen zijn met alle goede en minder goede kanten. Dat levert respect en support op van medewerkers.

En wat doe ik nu ik de fouten herken (en wat niet)?

Mogelijk herken je een of meerdere dingen bij je baas of MT. Sommige misschien soms en sommige consistent. Je kan er voor kiezen dit zonder omhaal en direct tegen je baas te zeggen. Ik heb dit persoonlijk in mijn carrière een paar keer gedaan. Ik heb in mijn jonge  jaren tot 2 keer toe mijn baan verloren omdat ik mijn baas incompetent vond en hem dat ook zó vertelde… Dat werk niet goed kan ik je vertellen. In de meeste gevallen trek je aan het korte eind. Dus dat is niet de slimste aanpak. Aan de andere kant is niets zeggen ook niet echt een oplossing. Daarmee verandert de situatie niet en vaak heb je er als medewerker op toch (soms indirect) last van.

Het op een objectieve en goede manier bespreken en feedback geven kan werken. Dit is mede afhankelijk van de fouten die je baas maakt en vooral of hij fout 5 maakt. Dan is het lastiger. Daarom hebben wij nog een andere mogelijke oplossing voor je.

de 5 HPO criteria en het boek Boerenwijsheden

De bovenstaande 5 fouten en ook de oplossing daarvoor zijn door prof. de Waal onderzocht en daar zijn de 5 HPO criteria uit voortgekomen. In het boek Boerenwijsheden worden deze criteria gekoppeld aan restaurant de Librije en aan onze kennis als management trainers. Het boek is in samenwerking met Jonnie en Thérèse Boer geschreven. Daarnaast bewijze we in het boek via het HPO centre met “reversed science” dat Restaurant de Librije een High Performing Organisation is. De ultieme balans tussen Top Leiders, Top Mensen, Innovatie, Lange termijn gerichtheid en Openheid.

Het is een super handig, lekker leesbaar en prachtig Management boek geworden waar veel managers al met plezier inspiratie in hebben opgedaan.

Zorg dus dat je manager hiermee in aanraking komt. Er zijn 2 opties:

1. Je stuurt je manager de link naar dit artikel op.
2. Je doet het boek aan je manager cadeau. Je kan het natuurlijk ook voor jezelf kopen en dan uitlenen aan je manager. Bestellen kan via : https://www.boerenwijsheden.com/bestel en met de code BW2020 krijg je nog eens 15% extra korting.

Meer of iets anders weten?

Ben je hier als manager of MT lid terecht gekomen en mocht je meer over HPO willen weten, interesse hebben in een seminar of webina, in een HPO scan of ken je iemand waar we zeker hierover verder mee moeten praten neem dan vooral contact met me op.